Školní vzdělávací program
-------------------------------------------------------------------------------
Školní vzdělávací program
pro předškolní vzdělávání
Mateřská škola Horní Pěna
Celý rok a každý den, hrajeme si s úsměvem
Název ŠVP PV: Celý rok a každý den, hrajeme si s úsměvem
Číslo jednací: 2017/ D13
Název: Mateřská škola Horní Pěna
Sídlo: Horní Pěna 19 378 31
Zřizovatel školy: Obec Horní Pěna
Forma organizace: Příspěvková organizace
Kapacita školy: 50 dětí
Telefon: 384 388 124, 384 388 103, 724 519 986
e – mail: skolka@hornipena.cz
Statutární zástupce školy: Hana Jedličková
Učitelka MŠ: Ivana Grábnerová
Bc Radka Hurych Hájková
Bc Hana Koudelková
Školní asistent: Petra Kolářová
Provozní zaměstnanci: Marcela Machýčková – uklízečka
Svatava Mikulíková – kuchařka
Petra Kolářová - vedoucí ŠJ
Jana Nedomová – kuchařka
Marta Hiršová - účetní
Platnost dokumentu: 1. září 2017
ŠVP byl zpracován v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání,
v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon), vyhláškou č. 43/2006 Sb., kterou se mění vyhláška
č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění.
ŠVP pro školní rok byl schválen školskou radou dne 29. 8. 2017
Zpracovatelé programu: Hana Jedličková, Bc Hana Koudelková, Ivana Grábnerová
Hana Jedličková
ředitelka školy
Mateřská škola v Horní Pěně je obklopena malebnou jihočeskou přírodou. Okolí školy přímo láká k vycházkám do lesů a luk. Krásně je i v okolí místního rozlehlého rybníka Dřevo. Snažíme se s dětmi pobývat co nejvíce v přírodě a učit je vnímat krásy našeho okolí ve všech ročních obdobích a vytvářet tak v nich pozitivní vztah k našemu životnímu prostředí. Dbáme také na to, aby se děti učily úctě a důvěře v lidi, kteří zde žijí, jejich kamarády, rodiče, občany. Snažíme se vést je k tomu, aby dokázaly rozpoznat a dodržovat společenská pravidla a hodnoty, tak aby si každé z dětí dokázalo najít tu správnou cestu, která ho povede životem. Prvním krokem na této cestě je zahájení povinné školní docházky. Na tento krok chceme vypravit děti, coby jedinečné samostatné bytosti, které jsou schopné obstát v dalších etapách života.
Motto: „ Řekni mi a zapomenu, ukaž mi a budu si pamatovat, nech mne udělat
a zapamatuji si na celý život“
Historie školy sahá do 70 let, kdy byla v akci Z vybudovaná dvoutřídní mateřská škola s velkou kuchyní a rozlehlou zahradou. V roce 1993 vzhledem k poklesu počtu dětí musela být jedna třída školy uzavřena, druhá byla dána do pronájmu místní firmě A + B Elektro.
V roce 2002 zastupitelstvo obce rozhodlo přestěhovat základní školu do prostor bývalé třídy mateřské školy. Vyučovaly se zde děti 1 – 3 ročníku. Ve školním roce 2007/2008 byla základní škola pro nedostatek žáků zrušena a prostory vráceny mateřské škole. Vybudovala se zde opět druhá třída mateřské školy, nejprve pro 15 dětí, po roce provozu pro 25 dětí. Od té doby je kapacita 50 předškolních dětí ve dvou třídách školy plně využita. Pracují zde čtyři kvalifikované učitelky, jeden kvalifikovaný školní asistent a čtyři provozní zaměstnanci.
Školní zahrada, která obklopuje celý areál školy je postupně rekonstruována. Kovové hrací prvky byly nahrazeny moderními, dřevěnými a celá zahrada byla osázená ovocnými a okrasnými stromy a keři. V plánu je zde vybudovat i nový altán, kde by děti našly v parných letních dnech stín a šlo by do něj přesunout co nejvíce aktivit. Také budova byla o letních prázdninách v roce 2014 celkově zrekonstruována, nová střecha, nová okna a hlavně nový veselý kabát dal budově opět moderní a důstojný vzhled.
silné stránky naší školy: - krásná a velká zahrada
slabé stránky naší školy: - málo prostoru pro bezpečný rušný pohyb ve třídách
příležitosti, které nám nabízí region:
rizika, které z regionu pro školu vyplývají:
- nedostatek příležitosti k zaměstnání
- absence firem schopných sponzorovat MŠ
Prostory mateřské školy jsou vyhovující, obě třídy mají samostatnou kuchyňku pro přípravu a výdej stravy, umývárnu s WC a šatnu. Umývárny jsou řešeny tak, aby zajišťovaly bezpečný dohled nad dětmi, jednotlivá WC jsou oddělena, aby poskytovaly dětem určitou intimitu. Dbáme i na estetičnost a funkčnost prostředí, nově byla zrekonstruována umývárna a sociální zařízení ve třídě Rybiček.
Naším záměrem bylo vybavit třídy takovým nábytkem, který umožní dítěti samostatnou volbu hračky, dále vytvořit zázemí pro výtvarné činnosti, hudební apod. Děti si již mohou pro své činnosti samostatně volit různé druhy výtvarného materiálu, mají k dispozici velké množství hraček pro tvořivé hry. Z velké části se nám tento úkol již podařilo zrealizovat. Tam, kde ještě nejsou podmínky optimální (třída Rybiček), je nábytek uspořádán tak, aby tato podmínka byla naplněna dle daných možností.
Obě třídy jsou vybaveny dostatkem hraček a pomůcek, které jsou stále doplňovány a obměňovány. Velký důraz je stále kladen na výběr her a hraček z pohledů podpory rozvoje osobnosti dítěte.
Tělocvičné nářadí je taktéž průběžně doplňováno a současný stav ještě není uspokojivý. Pohybové aktivity jsou proto převážně realizovány na terase školy nebo v prostorách školní zahrady.
Vestibul, chodby a šatny je využíván pro výstavy prací a výrobků dětí.
Informační tabule a nástěnky v šatnách jednotlivých tříd jsou jedním z informačních zdrojů pro rodiče.
Velkým nedostatkem školy je, že škola nemá prostor pro sborovnu učitelek, kde by bylo zázemí jak technické, tak i prostor pro školní knihovnu.
Součástí budovy je hospodářský pavilon, kde je školní kuchyně a prádelna školy.
MŠ obklopuje zahrada školy. Její rozloha i vybavení je dostačující, plánovaná je též výsadba zeleně, aby se vytvářela různá zákoutí se stinnými místy pro možnost pobytu i v letních teplých měsících.
Hračky pro hry na zahradě jsou v dostatečném množství a kvalitě.
Prostory mateřské školy zajišťují bezpečné prostředí, které je soustavně udržováno ve velice dobré kvalitě, splňuje hygienické podmínky a normy dle platné legislativy týkající se čistoty, osvětlení, hluku, alergizujících či jedovatých rostlin apod.
Stravování dětí v naší mateřské škole je zajišťováno vlastní školní jídelnou. I v této oblasti hledáme cesty jak co nejlépe zajistit kvalitní stravu pro děti předškolního věku. Jednou z cest je i stálé sebevzdělávání vedoucí školní jídelny i kuchařky MŠ prostřednictvím účasti na seminářích o školním stravování.
Stravování v naší mateřské škole se řídí platnou legislativou v této oblasti a směrnicí ředitelky školy o školním stravování.
Důraz je kladen na kvalitní výběr potravin a nápojů, na správnou, ale pestrou skladbu jídelníčku, zavádění nových receptur, které jsou dalším zpestřením a reagují na současné trendy v oblasti stravování. Zaměstnanci školní jídelny úzce spolupracují s pedagogickým personálem a hledají stále nové formy jak naučit děti zdravému stravování s jejich spoluúčastí.
Provozní řád školy nastavuje interval mezi podávanými jídly. Děti se spolupodílejí na přípravě ke stolování. Naším záměrem je, aby stolování nevnímaly jenom jako nutný příjem potravy, ale také jako společenský akt, který přináší i jiné hodnoty a naučily se tak pravidlům odpovídajícím v naší společnosti. Proto společně s dětmi připravujeme tabule např. při podzimních slavnostech apod.
Zároveň chceme, aby se staly spoluúčastníky přípravy jídla, samozřejmě se zřetelem k věku dětí. Mladší si při svačině volí a berou jídlo samy, nápoj přináší učitelka, starší děti se obsluhují samy včetně nápoje. Starší děti se podílí i na přípravě doplňkového jídla – samostatně si volí a mažou pomazánku na pečivo.
Po celý den je zajištěn pitný režim, který je organizován různým způsobem a jeho způsob je předmětem upřesnění v jednotlivých TVP.
Naším záměrem je naučit děti zdravému stravování, které je součástí zdravého životního stylu ve spolupráci s rodinou.
Do mateřské školy přijímáme děti zdravé, bez zjevné známky onemocnění.
Učitelky nesmí podávat dětem jakékoliv léky, pouze ve výjimečných případech, a to po konzultaci s ředitelkou školy, rodiči a dětským lékařem.
V rámci podpory prevence zubního kazu se v naší mateřské škole děti seznamují se správnou technikou čištění zubů, děti si čistí zuby po obědě.
Při úrazu či náhlém onemocnění učitelka zajistí patřičnou péči s okamžitou informací zákonným zástupcům.
Naším záměrem je v rámci zdravého životního stylu poskytnout dětem dostatek prostoru pro pohyb a pobyt venku.
Do denního programu jsou každý den začleněny tělovýchovné chvilky se zdravotními cviky a přirozený pohyb je předmětem především pobytu venku.
V mateřské škole je zajištěn pravidelný denní řád, který je natolik flexibilní, že umožňuje organizaci činností dětí v průběhu dne přizpůsobit potřebám a aktuální situaci.
Rodiče mají možnost přivádět své dítě do mateřské školy dle svých potřeb. Pokud je potřeba určité včasnosti příchodu, jsou na tuto skutečnost rodiče vždy upozorněny. Děti jsou každodenně a dostatečně dlouho venku, vždy s ohledem na okamžitý stav počasí (mráz pod 10 stupňů, náledí, silný vítr, inverze apod.)
Doba odpočinku a relaxace vychází z věkových a individuálních potřeb dětí, děti mladšího věku nejsou ke spánku nuceny, ty co mají malou potřebu spánku, odpočívají s hračkou.
Pro děti - starší věková skupina, je připravena 40-50 minutová doba relaxace na matracích, poslech pohádky či relaxační hudby. I zde je respektována potřeba spánku či odpočinku. Ti, co nepotřebují příliš dlouhý čas na regeneraci, se mohou zapojit v tomto čase do doplňkových programů, či zvolit nabízenou klidovou činnost.
Pedagogové zatěžují děti vždy přiměřeně, v rámci jejich možností. Děti mohou kdykoliv odpočívat v klidných koutcích třídy.
Nově příchozím dětem nabízíme adaptační proces. Jeho délka je závislá na sociální vyspělosti dítěte a na požadavcích zákonných zástupců.
Všichni zaměstnanci školy dětem vytváří takové prostředí, aby se zde cítily spokojeně, jistě a bezpečně. Všechny děti v naší mateřské škole mají stejná práva, stejné možnosti i stejné povinnosti. Nikdo není znevýhodňován či zvýhodňován. Osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývajících z řádu chování norem a pravidel, které jsou ve škole stanoveny. Péče o děti je podporující, sympatizující, počítáme s aktivní spoluúčastí dítěte při všech činnostech. Pedagogové se snaží o nenásilnou komunikaci s dítětem, která mu je příjemná, kterou navozuje vzájemný vztah důvěry a spolupráce. Naším záměrem je partnerský přístup. Jen velmi postupně zařazujeme zdravé soutěžení dětí. Převažují pozitivní hodnocení, pochvaly. Podporujeme zdravé sebevědomí dítěte, učíme pracovat samostatně i ve skupině, důvěřovat si. V dětech rozvíjíme citlivost pro vzájemnou toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou pomoc a podporu.
Děti se podílí na vytváření jasných pravidel chování ve skupině tak, aby se ve třídách vytvořil kolektiv dobrých kamarádů, kde se všichni dobře cítí.
Organizace chodu mateřské školy se řídí směrnicemi ředitele školy, provozním řádem školy, Školním řádem a dalšími právními předpisy.
Školní řád vymezuje práva a povinnosti zákonných zástupců, kterými jsou povinni se řídit.
Provoz školy je od 6.15 hod. do 16.15 hod.
Od 6.15 hodin je provoz školy zajištěn vždy jednou pracovnicí ve třídě Rybiček od 7,30 hod. do 15,00 hod. se děti rozdělují do dvou tříd. Od 15,00 hod. do 16,15 hod. se děti rozcházejí opět ve třídě Rybiček.
Příchod a odchod dětí není vymezen, vychází z potřeb rodičů. V případě požadavku na docházku dítěte v určitou hodinu z důvodu doplňkového programu školy, jsou rodiče vždy informováni prostřednictvím nástěnek v jednotlivých třídách.
Třídy jsou homogenní, umístění dětí do tříd vychází z věku a potřeb dětí, jejich schopností, přání rodičů, pokud to umožní technické podmínky. Naším zájmem je především spokojené dítě.
Vzdělávací nabídka pro každý den je připravena tak, aby poměr mezi řízenými a spontánními činnostmi byl vyvážený.
Denní řád je rozvolněný, vychází z potřeb dětí a nahodilých situací s respektem zachování intervalů mezi podávanými jídly. Časové rozvržení denního režimu je předmětem každé třídy dle jejich specifik a je zpracováno v TVP.
Odpočinek dětí vychází z potřeby relaxace přibližně 40 minut a poté si děti mohou volit klidové činnosti. Takto je nastaven režim ve třídě Pastelek. Ve třídě Rybiček děti odpočívají na lehátkách, odpočinek je korigován dle potřeby dítěte, tudíž není nastaven pevný režim této doby, pouze interval, ve kterém probíhá odpolední svačina.
Poté je maximálně využíváno pobytu na zahradě opět s využitím řízených a spontánních
činností, přičemž řízené činnosti jsou v této době více individuální než skupinové.
V případě výletů je organizace dne uzpůsobena daným potřebám.
Organizační řád a směrnice ředitele školy vymezují jasná pravidla a kompetence zaměstnanců školy. Velký důraz je kladen na týmovou práci, vzájemnou spolupráci, respektování profesní odlišnosti a vytváření prostředí důvěry, otevřenosti a přátelství.
Ředitelka vytváří prostor na spoluúčast při řízení pro všechny zaměstnance, názor a myšlenka každého zaměstnance je přijímána, všichni mají spolurozhodující hlas, všichni se podílí na dění v mateřské škole.
Tvorba ŠVP PV je výsledkem celého týmu školy, včetně provozních zaměstnanců. Vychází z podrobné analýzy a evaluačních nástrojů.
Ředitelka školy vyhodnocuje práci všech zaměstnanců, pozitivně hodnotí jednotlivé dílčí úspěchy a tím motivuje ke kvalitě vykonávané práce.
Ve škole je zaveden funkční informační systém. Pro pedagogické pracovníky jsou v režimu školy zařazeny pravidelné operativní porady 1x v týdnu (středa), pro provozní zaměstnankyně dle potřeb školy. Pedagogické porady jsou 3x do roka, provozní 2x za rok.
Na spolupráci s rodiči se opět podílí všechny zaměstnankyně větší či menší měrou, dle záměru plánovaných akcí.
Mateřská škola úzce spolupracuje se zřizovatelem a s pracovníky PPP
Mateřská škola Horní Pěna, Horní Pěna 19, 378 31
Školní vzdělávací program
-------------------------------------------------------------------------------
Školní vzdělávací program
pro předškolní vzdělávání
Mateřská škola Horní Pěna
Celý rok a každý den, hrajeme si s úsměvem
Název ŠVP PV: Celý rok a každý den, hrajeme si s úsměvem
Číslo jednací: 2017/ D13
Název: Mateřská škola Horní Pěna
Sídlo: Horní Pěna 19 378 31
Zřizovatel školy: Obec Horní Pěna
Forma organizace: Příspěvková organizace
Kapacita školy: 50 dětí
Telefon: 384 388 124, 384 388 103, 724 519 986
e – mail: skolka@hornipena.cz
Statutární zástupce školy: Hana Jedličková
Učitelka MŠ: Ivana Grábnerová
Bc Radka Hurych Hájková
Bc Hana Koudelková
Školní asistent: Petra Kolářová
Provozní zaměstnanci: Marcela Machýčková – uklízečka
Svatava Mikulíková – kuchařka
Petra Kolářová - vedoucí ŠJ
Jana Nedomová – kuchařka
Marta Hiršová - účetní
Platnost dokumentu: 1. září 2017
ŠVP byl zpracován v souladu s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání,
v souladu se zákonem č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném
a jiném vzdělávání (školský zákon), vyhláškou č. 43/2006 Sb., kterou se mění vyhláška
č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání, v platném znění.
ŠVP pro školní rok byl schválen školskou radou dne 29. 8. 2017
Zpracovatelé programu: Hana Jedličková, Bc Hana Koudelková, Ivana Grábnerová
Hana Jedličková
ředitelka školy
Mateřská škola v Horní Pěně je obklopena malebnou jihočeskou přírodou. Okolí školy přímo láká k vycházkám do lesů a luk. Krásně je i v okolí místního rozlehlého rybníka Dřevo. Snažíme se s dětmi pobývat co nejvíce v přírodě a učit je vnímat krásy našeho okolí ve všech ročních obdobích a vytvářet tak v nich pozitivní vztah k našemu životnímu prostředí. Dbáme také na to, aby se děti učily úctě a důvěře v lidi, kteří zde žijí, jejich kamarády, rodiče, občany. Snažíme se vést je k tomu, aby dokázaly rozpoznat a dodržovat společenská pravidla a hodnoty, tak aby si každé z dětí dokázalo najít tu správnou cestu, která ho povede životem. Prvním krokem na této cestě je zahájení povinné školní docházky. Na tento krok chceme vypravit děti, coby jedinečné samostatné bytosti, které jsou schopné obstát v dalších etapách života.
Motto: „ Řekni mi a zapomenu, ukaž mi a budu si pamatovat, nech mne udělat
a zapamatuji si na celý život“
Historie školy sahá do 70 let, kdy byla v akci Z vybudovaná dvoutřídní mateřská škola s velkou kuchyní a rozlehlou zahradou. V roce 1993 vzhledem k poklesu počtu dětí musela být jedna třída školy uzavřena, druhá byla dána do pronájmu místní firmě A + B Elektro.
V roce 2002 zastupitelstvo obce rozhodlo přestěhovat základní školu do prostor bývalé třídy mateřské školy. Vyučovaly se zde děti 1 – 3 ročníku. Ve školním roce 2007/2008 byla základní škola pro nedostatek žáků zrušena a prostory vráceny mateřské škole. Vybudovala se zde opět druhá třída mateřské školy, nejprve pro 15 dětí, po roce provozu pro 25 dětí. Od té doby je kapacita 50 předškolních dětí ve dvou třídách školy plně využita. Pracují zde čtyři kvalifikované učitelky, jeden kvalifikovaný školní asistent a čtyři provozní zaměstnanci.
Školní zahrada, která obklopuje celý areál školy je postupně rekonstruována. Kovové hrací prvky byly nahrazeny moderními, dřevěnými a celá zahrada byla osázená ovocnými a okrasnými stromy a keři. V plánu je zde vybudovat i nový altán, kde by děti našly v parných letních dnech stín a šlo by do něj přesunout co nejvíce aktivit. Také budova byla o letních prázdninách v roce 2014 celkově zrekonstruována, nová střecha, nová okna a hlavně nový veselý kabát dal budově opět moderní a důstojný vzhled.
silné stránky naší školy: - krásná a velká zahrada
slabé stránky naší školy: - málo prostoru pro bezpečný rušný pohyb ve třídách
příležitosti, které nám nabízí region:
rizika, které z regionu pro školu vyplývají:
- nedostatek příležitosti k zaměstnání
- absence firem schopných sponzorovat MŠ
Prostory mateřské školy jsou vyhovující, obě třídy mají samostatnou kuchyňku pro přípravu a výdej stravy, umývárnu s WC a šatnu. Umývárny jsou řešeny tak, aby zajišťovaly bezpečný dohled nad dětmi, jednotlivá WC jsou oddělena, aby poskytovaly dětem určitou intimitu. Dbáme i na estetičnost a funkčnost prostředí, nově byla zrekonstruována umývárna a sociální zařízení ve třídě Rybiček.
Naším záměrem bylo vybavit třídy takovým nábytkem, který umožní dítěti samostatnou volbu hračky, dále vytvořit zázemí pro výtvarné činnosti, hudební apod. Děti si již mohou pro své činnosti samostatně volit různé druhy výtvarného materiálu, mají k dispozici velké množství hraček pro tvořivé hry. Z velké části se nám tento úkol již podařilo zrealizovat. Tam, kde ještě nejsou podmínky optimální (třída Rybiček), je nábytek uspořádán tak, aby tato podmínka byla naplněna dle daných možností.
Obě třídy jsou vybaveny dostatkem hraček a pomůcek, které jsou stále doplňovány a obměňovány. Velký důraz je stále kladen na výběr her a hraček z pohledů podpory rozvoje osobnosti dítěte.
Tělocvičné nářadí je taktéž průběžně doplňováno a současný stav ještě není uspokojivý. Pohybové aktivity jsou proto převážně realizovány na terase školy nebo v prostorách školní zahrady.
Vestibul, chodby a šatny je využíván pro výstavy prací a výrobků dětí.
Informační tabule a nástěnky v šatnách jednotlivých tříd jsou jedním z informačních zdrojů pro rodiče.
Velkým nedostatkem školy je, že škola nemá prostor pro sborovnu učitelek, kde by bylo zázemí jak technické, tak i prostor pro školní knihovnu.
Součástí budovy je hospodářský pavilon, kde je školní kuchyně a prádelna školy.
MŠ obklopuje zahrada školy. Její rozloha i vybavení je dostačující, plánovaná je též výsadba zeleně, aby se vytvářela různá zákoutí se stinnými místy pro možnost pobytu i v letních teplých měsících.
Hračky pro hry na zahradě jsou v dostatečném množství a kvalitě.
Prostory mateřské školy zajišťují bezpečné prostředí, které je soustavně udržováno ve velice dobré kvalitě, splňuje hygienické podmínky a normy dle platné legislativy týkající se čistoty, osvětlení, hluku, alergizujících či jedovatých rostlin apod.
Stravování dětí v naší mateřské škole je zajišťováno vlastní školní jídelnou. I v této oblasti hledáme cesty jak co nejlépe zajistit kvalitní stravu pro děti předškolního věku. Jednou z cest je i stálé sebevzdělávání vedoucí školní jídelny i kuchařky MŠ prostřednictvím účasti na seminářích o školním stravování.
Stravování v naší mateřské škole se řídí platnou legislativou v této oblasti a směrnicí ředitelky školy o školním stravování.
Důraz je kladen na kvalitní výběr potravin a nápojů, na správnou, ale pestrou skladbu jídelníčku, zavádění nových receptur, které jsou dalším zpestřením a reagují na současné trendy v oblasti stravování. Zaměstnanci školní jídelny úzce spolupracují s pedagogickým personálem a hledají stále nové formy jak naučit děti zdravému stravování s jejich spoluúčastí.
Provozní řád školy nastavuje interval mezi podávanými jídly. Děti se spolupodílejí na přípravě ke stolování. Naším záměrem je, aby stolování nevnímaly jenom jako nutný příjem potravy, ale také jako společenský akt, který přináší i jiné hodnoty a naučily se tak pravidlům odpovídajícím v naší společnosti. Proto společně s dětmi připravujeme tabule např. při podzimních slavnostech apod.
Zároveň chceme, aby se staly spoluúčastníky přípravy jídla, samozřejmě se zřetelem k věku dětí. Mladší si při svačině volí a berou jídlo samy, nápoj přináší učitelka, starší děti se obsluhují samy včetně nápoje. Starší děti se podílí i na přípravě doplňkového jídla – samostatně si volí a mažou pomazánku na pečivo.
Po celý den je zajištěn pitný režim, který je organizován různým způsobem a jeho způsob je předmětem upřesnění v jednotlivých TVP.
Naším záměrem je naučit děti zdravému stravování, které je součástí zdravého životního stylu ve spolupráci s rodinou.
Do mateřské školy přijímáme děti zdravé, bez zjevné známky onemocnění.
Učitelky nesmí podávat dětem jakékoliv léky, pouze ve výjimečných případech, a to po konzultaci s ředitelkou školy, rodiči a dětským lékařem.
V rámci podpory prevence zubního kazu se v naší mateřské škole děti seznamují se správnou technikou čištění zubů, děti si čistí zuby po obědě.
Při úrazu či náhlém onemocnění učitelka zajistí patřičnou péči s okamžitou informací zákonným zástupcům.
Naším záměrem je v rámci zdravého životního stylu poskytnout dětem dostatek prostoru pro pohyb a pobyt venku.
Do denního programu jsou každý den začleněny tělovýchovné chvilky se zdravotními cviky a přirozený pohyb je předmětem především pobytu venku.
V mateřské škole je zajištěn pravidelný denní řád, který je natolik flexibilní, že umožňuje organizaci činností dětí v průběhu dne přizpůsobit potřebám a aktuální situaci.
Rodiče mají možnost přivádět své dítě do mateřské školy dle svých potřeb. Pokud je potřeba určité včasnosti příchodu, jsou na tuto skutečnost rodiče vždy upozorněny. Děti jsou každodenně a dostatečně dlouho venku, vždy s ohledem na okamžitý stav počasí (mráz pod 10 stupňů, náledí, silný vítr, inverze apod.)
Doba odpočinku a relaxace vychází z věkových a individuálních potřeb dětí, děti mladšího věku nejsou ke spánku nuceny, ty co mají malou potřebu spánku, odpočívají s hračkou.
Pro děti - starší věková skupina, je připravena 40-50 minutová doba relaxace na matracích, poslech pohádky či relaxační hudby. I zde je respektována potřeba spánku či odpočinku. Ti, co nepotřebují příliš dlouhý čas na regeneraci, se mohou zapojit v tomto čase do doplňkových programů, či zvolit nabízenou klidovou činnost.
Pedagogové zatěžují děti vždy přiměřeně, v rámci jejich možností. Děti mohou kdykoliv odpočívat v klidných koutcích třídy.
Nově příchozím dětem nabízíme adaptační proces. Jeho délka je závislá na sociální vyspělosti dítěte a na požadavcích zákonných zástupců.
Všichni zaměstnanci školy dětem vytváří takové prostředí, aby se zde cítily spokojeně, jistě a bezpečně. Všechny děti v naší mateřské škole mají stejná práva, stejné možnosti i stejné povinnosti. Nikdo není znevýhodňován či zvýhodňován. Osobní svoboda a volnost dětí je respektována do určitých mezí, vyplývajících z řádu chování norem a pravidel, které jsou ve škole stanoveny. Péče o děti je podporující, sympatizující, počítáme s aktivní spoluúčastí dítěte při všech činnostech. Pedagogové se snaží o nenásilnou komunikaci s dítětem, která mu je příjemná, kterou navozuje vzájemný vztah důvěry a spolupráce. Naším záměrem je partnerský přístup. Jen velmi postupně zařazujeme zdravé soutěžení dětí. Převažují pozitivní hodnocení, pochvaly. Podporujeme zdravé sebevědomí dítěte, učíme pracovat samostatně i ve skupině, důvěřovat si. V dětech rozvíjíme citlivost pro vzájemnou toleranci, ohleduplnost, zdvořilost, vzájemnou pomoc a podporu.
Děti se podílí na vytváření jasných pravidel chování ve skupině tak, aby se ve třídách vytvořil kolektiv dobrých kamarádů, kde se všichni dobře cítí.
Organizace chodu mateřské školy se řídí směrnicemi ředitele školy, provozním řádem školy, Školním řádem a dalšími právními předpisy.
Školní řád vymezuje práva a povinnosti zákonných zástupců, kterými jsou povinni se řídit.
Provoz školy je od 6.15 hod. do 16.15 hod.
Od 6.15 hodin je provoz školy zajištěn vždy jednou pracovnicí ve třídě Rybiček od 7,30 hod. do 15,00 hod. se děti rozdělují do dvou tříd. Od 15,00 hod. do 16,15 hod. se děti rozcházejí opět ve třídě Rybiček.
Příchod a odchod dětí není vymezen, vychází z potřeb rodičů. V případě požadavku na docházku dítěte v určitou hodinu z důvodu doplňkového programu školy, jsou rodiče vždy informováni prostřednictvím nástěnek v jednotlivých třídách.
Třídy jsou homogenní, umístění dětí do tříd vychází z věku a potřeb dětí, jejich schopností, přání rodičů, pokud to umožní technické podmínky. Naším zájmem je především spokojené dítě.
Vzdělávací nabídka pro každý den je připravena tak, aby poměr mezi řízenými a spontánními činnostmi byl vyvážený.
Denní řád je rozvolněný, vychází z potřeb dětí a nahodilých situací s respektem zachování intervalů mezi podávanými jídly. Časové rozvržení denního režimu je předmětem každé třídy dle jejich specifik a je zpracováno v TVP.
Odpočinek dětí vychází z potřeby relaxace přibližně 40 minut a poté si děti mohou volit klidové činnosti. Takto je nastaven režim ve třídě Pastelek. Ve třídě Rybiček děti odpočívají na lehátkách, odpočinek je korigován dle potřeby dítěte, tudíž není nastaven pevný režim této doby, pouze interval, ve kterém probíhá odpolední svačina.
Poté je maximálně využíváno pobytu na zahradě opět s využitím řízených a spontánních
činností, přičemž řízené činnosti jsou v této době více individuální než skupinové.
V případě výletů je organizace dne uzpůsobena daným potřebám.
Organizační řád a směrnice ředitele školy vymezují jasná pravidla a kompetence zaměstnanců školy. Velký důraz je kladen na týmovou práci, vzájemnou spolupráci, respektování profesní odlišnosti a vytváření prostředí důvěry, otevřenosti a přátelství.
Ředitelka vytváří prostor na spoluúčast při řízení pro všechny zaměstnance, názor a myšlenka každého zaměstnance je přijímána, všichni mají spolurozhodující hlas, všichni se podílí na dění v mateřské škole.
Tvorba ŠVP PV je výsledkem celého týmu školy, včetně provozních zaměstnanců. Vychází z podrobné analýzy a evaluačních nástrojů.
Ředitelka školy vyhodnocuje práci všech zaměstnanců, pozitivně hodnotí jednotlivé dílčí úspěchy a tím motivuje ke kvalitě vykonávané práce.
Ve škole je zaveden funkční informační systém. Pro pedagogické pracovníky jsou v režimu školy zařazeny pravidelné operativní porady 1x v týdnu (středa), pro provozní zaměstnankyně dle potřeb školy. Pedagogické porady jsou 3x do roka, provozní 2x za rok.
Na spolupráci s rodiči se opět podílí všechny zaměstnankyně větší či menší měrou, dle záměru plánovaných akcí.
Mateřská škola úzce spolupracuje se zřizovatelem a s pracovníky PPP
. 4. 7. Personální a pedagogické zajištění
V mateřské škole pracují v současné době 4 kvalifikované učitelky. Všechny učitelky se stále sebevzdělávají, maximálně využívají nabídek různých vzdělávacích institucí s akreditací MŠMT.
Jejich vzdělávání je cílené a tématicky zaměřené dle potřeb a zájmu jednotlivých pracovnic.
Ředitelka maximálně podporuje profesionalizaci celého týmu včetně sebe, reaguje na požadavky a vývoj současné společnosti.
Každá iniciativa učitelů, která souvisí se zkvalitněním vlastního vzdělávacího procesu
je vítána a maximálně podpořena.
Naším záměrem je navázat úzkou spolupráci s rodinou. Již při podávání žádostí k předškolnímu vzdělávání mají rodiče možnost nahlédnout do prostor školy, získat základní povědomí o průběhu dne v naší mateřské škole a seznámit se ŠVP PV.
Velký důraz klademe na úzkou spolupráci v době adaptačního procesu a naši společnou cestu zahajujeme vždy na začátku školního roku informativní schůzkou. Poté hned následuje koncem měsíce září hravé dopoledne rodičů a dětí spojené s místními tradicemi oslav svatého Michala. Rodiče mají dostatečný prostor pro vyjádření svých názorů, námětů či připomínek. Pro přímý kontakt s rodiči jsou určeny pravidelné konzultace na jednotlivých třídách, jejichž čas či periodika je odlišná, je upřesněna vždy v každé třídě prostřednictvím informační nástěnky. Smyslem těchto konzultací je především předat rodičům aktuální informace o posunu ve vývoji každého dítěte, najít společná řešení při vzniklých obtížích, a tak společnou cestu podpořit maximální rozvoj každého dítěte v rámci jeho individuality.
Úřední hodiny pro veřejnost jsou stanoveny tak, aby každý rodič měl možnost přímé konzultace či rozhovoru s ředitelstvím školy.
Mateřská škola úzce spolupracuje s I. ZŠ v Jindřichově Hradci, která přednostně přijímá děti z Horní Pěny. Jak ZŠ, tak naše MŠ vytváří nové možnosti vzájemného poznání, formy, jak naši předškoláci mohou nahlédnout do prostor školy jak s učitelkami naší MŠ, tak společně s rodiči ještě před zápisy do 1. tříd.
ŠVP PV je dokument veřejný a vypovídá o tom, s jakými cíli a záměry chce naše škola připravit děti pro jejich dobrý budoucí život v naší společnosti. Vzhledem k tomu, že vytvoření vhodných podmínek pro tento náročný proces je nezbytné, proto i naše spolupráce se zřizovatelem je velice úzká.
Představitelé obce jsou informováni o záměrech naší školy, vždy před koncem kalendářního roku jsou pozváni do mateřské školy na naši tradiční „Zahradní slavnost“, kde společně s dětmi seznámíme rodiče, veřejnost i představitelé obce s celoroční prací formou představení a her.
Mateřská škola, společně s Obcí Horní Pěna, pořádá akce pro děti z obce i z okolí, jako je Dětské maškarní, Pálení čarodějnic, Loučení s prázdninami atd.
Na společné spolupráci se podílejí i děti formou dárků a přáníček k příležitosti různých svátků, svým vystoupením na Vítání občánků obce, na Setkání důchodců i na tradičních Michalských slavnostech.
Jedná se o integraci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami formou začlenění dítěte mezi ostatní zdravé děti. Pro děti se SVP budou v naší mateřské škole vytvářeny materiální podmínky s ohledem na specifika konkrétního dítěte (zajištění kompenzačních pomůcek, didaktických pomůcek, dalšího materiálního vybavení…). Vzhledem k charakteru budovy a jejímu vnitřnímu uspořádání (schodiště, třída v patře) lze jen obtížně přijímat děti s těžkou tělesnou vadou. Budou zcela respektovány individuální potřeby takového dítěte (uzpůsobení jídelníčku, flexibilní denní řád, potřeba aktivit, odpočinku…). Učitelé povedou ostatní děti k tomu, že všechny děti mají rovné postavení, že je třeba navzájem si pomáhat a že i s ohledem na konkrétní postižení jsou si všichni rovni. Organizace dne a plánování činností půjde v souladu s mírou postižení a individuálních potřeb dítěte. Mateřská škola bude spolupracovat s rodiči dítěte – zprostředkovávat kontakty s poradenským zařízením, učitelky budou pravidelně komunikovat s rodiči o vývoji a pokrocích dítěte. Pro děti se SVP bude zajištěn asistent pedagoga nebo osobní asistent, vždy ve spolupráci s PPP či SPC. V případě potřeby budou učitelky připraveny vzdělávat se v dané oblasti formou DVPP.
Mateřská škola v poslední době vzdělává stále více dětí ohrožených školním neúspěchem.
Pro posílení pedagogického personálu byl přijat školní asistent, který bude spolupracovat s učiteli, pomáhat při výchovně vzdělávací práci i dohledu při hře a pobytu venku. Školní asistent je zaměstnán v rámci projektu OP VVV Školní asistent v mateřské škole Horní Pěna. Její pracovní doba je od 7,30 do 11,30 hodin.
Vyhledávání dětí nadaných bude na naší mateřské škole probíhat zejména pomocí pozorování a zpracovávání pedagogické diagnostiky. Při zjištění faktu, že by se mohlo jednat o nadané dítě, bude nejprve vypracován Plán pedagogické podpory podle individuálních potřeb dítěte. Nejdéle po třech měsících bude navázána spolupráce s PPP či SPC k dalšímu odbornému posouzení. O všech krocích budou informování i zákonní zástupci dítěte. Po stanovení diagnostiky bude probíhat stimulace rozvoje nadaného dítěte, a to prostřednictvím didaktických materiálů a různých pomůcek (doporučení poradenského zařízení). Mateřská škola vyhodnotí pokroky dítěte a dá zpětnou vazbu rodičům, pokroky bude konzultovat i nadále s odborníky.
V naší mateřské škole jsou děti ve věku 2 – 3 roky zařazeny do třídy Rybiček, kde jsou dále zařazeny i děti do 4,5 let. Učitelé v této třídě mají pozitivní vztah k dětem této věkové kategorie, v rámci možností se denně co nejvíce překrývají. Režim dne je upraven s ohledem na potřeby dětí. Největší prostor je věnován volné hře, kde je dětem k dispozici dostatek hraček, hracích i odpočinkových koutků. Pro pobyt venku je využívána zahrada MŠ, jsou voleny krátké procházky do okolí MŠ, zejména po polních cestách. Všechny činnosti jsou voleny s ohledem na věk dětí, pokud pracujeme s celou skupinou (třídou), tyto děti se účastní aktivit pouze kratší dobu. Děti mají dostatek času na odpočinek.
Hračky a pomůcky pro tyto děti jsou ve spodních skříňkách a viditelně umístěné. Postupně jsou dokupovány hračky a pomůcky, které jsou vhodné pro děti od dvou let. Drobný materiál a pomůcky, které by mohly být nebezpečné, jsou umístěny tak, aby k nim tyto děti neměly přístup (vyšší police, uzavřené skříňky).
Mateřská škola je dvoutřídní, homogenní o kapacitě 50 dětí. Součástí školy je školní jídelna. Vnitřní uspořádání školy je plně dostačující stávajícímu počtu dětí.
Zaměření školy je na polytechnickou, ekologickou a multikulturní výchovu.
Nadstandardní zájmové aktivity:
Zájmový kroužek Angličtina hrou
Plavání - předplavecký výcvik
Kurz bruslení – Děti do bruslí
Nabídka odborné i dětské literatury s možností objednávek
Umožňujeme 2x ročně fotografování dětí
Nespací odpoledne pro nejstarší děti s rozšířenou přípravou na vstup do ZŠ
Pěvecký kroužek v rámci MŠ.
Záměrem zájmových programů školy je nabídnout možnost rozvinout dětský talent, či zabezpečit vzdělávací nabídku pro ty, kteří disponují většími schopnostmi k určitým činnostem. Základem je, respektovat potřeby dětí, jejich zájem o nabízenou činnost.
Přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání se řídí Školským zákonem, Vyhláškou č.14/2006 Sb., ve znění pozdějších předpisů a Směrnicí ředitelky školy č. 3 o přijímání dětí k předškolnímu vzdělávání. Termín podávání žádostí k předškolnímu vzdělávání na další školní rok je vždy zveřejněn na plakátech, v místním tisku, na venkovní vývěsce školy a vyhlášen obecním rozhlasem. Při přijímání dětí do mateřské školy vychází ředitelka z kritérií, přednostně bude přijato dítě s vyšším celkovým hodnocením. Bez ohledu na bodové hodnocení bude přednostně v souladu s ustanovením § 34 odst. 4 školského zákona vždy přijato dítě rok před nástupem povinné školní docházky.
Třídy mateřské školy jsou homogenní, ve třídě Rybiček se vzdělávají děti ve věku od 2,5– 4,5 let, ve třídě Pastelek od 4, 5 – 6,5 let. Na žádost rodičů jsou upřednostňovány sourozenecké i kamarádské vazby. Časový režim dne je přizpůsoben potřebám dětí a vychází z podmínek tříd. Pokud to organizační důvody dovolují, tak se učitelé překrývají při pobytu dětí, stolování, hygieně a při přípravě na odpolední odpočinek.
Denní řád je dostatečně pružný, umožňuje reagovat na individuální možnosti dětí, jejich aktuální potřeby. Do denního programu jsou pro děti během dopoledního programu vhodnou motivací pravidelně každodenně zařazovány řízené zdravotně preventivní pohybové aktivity, pohybové hry či ranní cvičení ve třídě i na zahradě. Časový režim je vodítkem v denním programu, je důležité využívat jeho variability ve prospěch dětí. Učitelky ho pružně přizpůsobují aktuálním potřebám dětí, měnícím se okolnostem, aktivitám či činnostem dětí, je dostatečně dbáno na soukromí dětí vytvářením koutků pro děti. 6.15 - 09.45 hod. - volné aktivity dětí, ranní hry dle vlastního výběru či nabídky učitelky - rozvíjení fantazie a tvořivosti se stavebnicemi, mozaikami, kubusy - skupinové a individuální činnosti vycházející ze ŠVP,TVP - ranní cvičení a pohybové hry, zdravotně pohybové aktivity - jazykové chvilky - didakticky zacílené činnosti - smyslové, jazykové i společenské hry - komunikativní kruh - prosociální činnosti a hry - pracovní a estetické činnosti Probíhají denně formou individuálních, skupinových či kolektivních činností, podle potřeb, věku, schopností dětí a vlastního zájmu se řízených činností zúčastnit
08.45 - 09.00 hod. - svačina (mladší děti si samostatně berou svačinu na tácky, nabízíme různé velikosti svačin, vedeme děti k samoobslužnosti. Starší děti si samostatně připravují svačinu, mažou si pomazánky, vybírají přílohy, pod dohledem si mohou nalévat pití.
9.45 - 11.30 hod. - pobyt venku /děti jsou každodenně a dostatečně dlouho venku, program je přizpůsoben počasí a ovzduší, viz Vyhláška 410/2005 Sb., § 21/ dává prostor individuálním i skupinovým spontánním aktivitám dětí, pohybové aktivity jsou běžnou a pravidelnou součástí pobytu venku. 11.30 - 12.15 hod. -hygiena, oběd (polévku dětem rozlévají učitelky, pro hlavní jídlo si děti chodí samostatně nebo za pomoci učitelek) 12.15 - 13.30 hod. - polední odpočinek - klidové činnosti s nespavými dětmi - pohybové chvilky, relaxační cvičení, hry, (na lehátka uléhají všechny děti, chvíli si odpočinou a pak ty, co nespí, vstávají) od 13.30 hod. - odpolední svačina, hygiena 13.30 - 16.15 hod. - odpolední činnosti dle zájmu dětí - maximální využití pobytu na školní zahradě, sportovní, pohybové hry venku s využitím TV náčiní - logopedická péče, zájmová činnost - dokončování prací z dopoledních či nedokončených činností - oblíbené hry dětí Provoz MŠ je od 6.15 do 16.15 hodin, máme dvě homogenní třídy, v každé třídě pracují dvě učitelky.
Spojování tříd je maximálně omezeno, nejsou překračovány počty dětí ve třídě. Cesta k úspěchu vede přes dobře připravené prostředí a pomůcky tak, aby vyhovovaly všem dětem, využíváme překrývání učitelek během dopoledních činností a oběda. Výchovně vzdělávací činnost rozvíjíme cestou přirozené výchovy během celého dne individuálně nebo ve skupinách tak, aby bylo dítě schopno samostatně myslet, umět se rozhodovat, dále se rozvíjet a komunikovat ve společnosti ostatních.
Děti rozvíjíme ve třech oblastech, v oblasti psychické, fyzické a sociální. Chceme, aby dítě na konci svého předškolního období bylo jedinečnou a relativně samostatnou osobností, schopnou zvládat, pokud možno aktivně a s osobním uspokojením, takové nároky života, které jsou na ně běžně kladeny, a zároveň i ty, které ho v budoucnu nevyhnutelně čekají.
Rozvíjíme a podporujeme samostatnost dítěte, rozvíjíme zdravé sebevědomí, klademe základy celoživotního vzdělávání všem dětem podle jejich možností, zájmů a potřeb, učíme je zdravému životnímu stylu, uvědomění si odpovědnosti za své chování a jednání, a to vše společnou cestou s rodiči.
Ve vzdělávání upřednostňujeme smyslové vnímání jako základ veškerého přirozeného poznávání, podporu přirozeného pohybu v přírodě s uvědoměním si důležitosti její ochrany. Maximálně podporujeme rozvoj komunikativních dovedností.
Chceme, aby se všechny děti cítily bezpečně, zažívaly pocity úspěchu, respektujeme jejich jedinečnost, jejich možnosti, jejich individualitu.
Chceme, aby u nás byly děti šťastné a spokojené, a aby v péči o ně byla společně s rodiči vytvořena cesta spolupráce, vzájemné důvěry a otevřenosti.
Zajišťujeme dostupnost předškolního vzdělávání všem dětem odpovídajícího věku, dětem matek na mateřské a rodičovské dovolené, dětem nezaměstnaných matek, přednostně dětem v posledním roce před nástupem školní docházky.
Rámcové cíle:
Respektujeme individualitu každého dítěte, každému dítěti poskytneme pomoc a podporu v míře, kterou individuálně potřebuje, v kvalitě, která mu vyhovuje, vycházíme ze znalosti aktuálního vývojového stavu dítěte. Pedagogické aktivity připravujeme tak, aby probíhaly v rozsahu potřeb jednotlivých dětí
Pro realizaci našich cílů využíváme metod prožitkového učení, učení hrou a činnostmi dětí -
vše zakládáme na přímých zážitcích dětí, podporujeme dětskou zvídavost a potřebu objevovat se
Podporujeme radost dítěte z učení, jeho zájem poznávat nové.
Snažíme se poskytovat takové vzory chování a postojů, které jsou k nápodobě a přejímání vhodné,
uplatňujeme aktivity spontánní i řízené a dbáme o jejich vyváženost.
Chceme být průvodcem dítěte na jeho cestě za poznáním.
Připravujeme prostředí a nabízíme dítěti příležitosti, jak poznávat, přemýšlet, chápat a porozumět sobě i všemu kolem sebe stále účinnějším způsobem
Naše vzdělávací priority – bezpečí a jistota
Preferujeme tyto činnosti: - volná hra
Uplatňujeme tyto metody: - komunikativní kruh
Ve své práci akcentujeme všestranný rozvoj dítěte, který vychází z upřímných a vlídných vztahů mezi učitelkou a dětmi i mezi dětmi samotnými. Na základě pevných kladných vztahů uskutečňujeme uspokojování potřeb dětí jak fyzických, tak psychických, které vychází ze zákonitostí vývoje dítěte, z konkrétních situací, citových stavů dítěte i zájmů celé skupiny.
Snažíme se o vytváření a vypěstování celého souboru společensko-pozitivních vztahů, připravenosti pomáhat druhým, ohleduplnosti, trpělivosti a porozumění. Při tom dbáme na to, aby se tyto vlastnosti nevytvářely jenom živelně, vzájemným soužitím, ale aby byly systematicky pěstovány a upevňovány. Cílem naší snahy je samostatné, spokojené dítě, které je připravené se učit a rozvíjet své schopnosti, vnímat své okolí a komunikovat s ním. Kromě toho se učí prosazovat svůj názor, ale i respektovat druhé.
Důraz klademe na aktivní účast dítěte, která je založena na smyslovém vnímání, prožitkovém a interaktivním učení. Vzdělávání probíhá zpravidla ve skupinách nebo individuálně. Všechny předkládané činnosti obsahují herní prvky a prvky kreativity bez zbytečného memorování a nabízení hotových poznatků. Zároveň dětem necháváme dostatek času i prostoru pro spontánní hru, relaxační a odpočinkové činnosti.
Každodenní činností vedeme děti k osvojování klíčových kompetencí. Osvojují si je těmito
cestami:
Kompetence k učení
Kompetence k řešení problémů
Kompetence komunikativní
Kompetence sociální a personální
Kompetence činnostní a občanské
Řídíme se vyhláškou 27/2016 Sb.
V případě podpůrných opatření 1. stupně budeme postupovat takto:
Na základě pozorování a průběžné pedagogické diagnostiky budeme zpracovávat pro konkrétní dítě Plán pedagogické podpory. Tento plán zpracují učitelky na jednotlivých třídách. Při tvorbě plánu budeme komunikovat s rodiči, zohledňovat jejich postřehy o dítěti. Plán se bude průběžně vyhodnocovat a aktualizovat s ohledem na potřeby dítěte. Nejpozději po třech měsících se vyhodnotí účinnost opatření. Pokud se podpůrná opatření nebudou jevit jako dostatečná, doporučíme rodičům návštěvu školského poradenského zařízení.
V případě podpůrných opatření 2. – 5. stupně budeme postupovat takto:
V návaznosti na vyjádření školského poradenského zařízení a rodičů dítěte zpracujeme IVP dítěte. Zde budeme plánovat, jakým způsobem budeme s dítětem se SVP dále pracovat (vzdělávací obsah, metody a formy práce, hodnocení dítěte apod.). IVP bude zpracován bez zbytečného odkladu, nejdéle do jednoho měsíce. Za zpracování IVP je zodpovědná ředitelka školy.
Ve vzdělávání dětí mladších tří let převládají spontánní činnosti nad řízenými. Nejčastěji uplatňujeme individuální nebo skupinovou formu činnosti. Důraz je kladen na volnou hru. V plné míře akceptujeme vývojová specifika (individualizace a diferenciace). Při plánování vzdělávací nabídky pro děti mladší tří let vycházíme z jednoduchých principů:
Vzdělávání probíhá na základě integrovaných bloků. Obsah bloků vychází ze života dítěte.
Integrované bloky dále rozpracováváme na úrovni TVP, a to tak, že zohledňujeme všech pět
vzdělávacích oblastí:
Vzdělávací obsah je rozpracován do pěti integrovaných bloků, které vymezují charakteristiku hlavního smyslu, příležitosti, s kterými se děti setkají, dále záměry, cíle jednotlivého bloku, činnostní nabídku a výstupy, kterých by měly děti dosáhnout zpravidla na konci předškolního období. Tyto integrované bloky jsou obohaceny doplňkovým programem. Ten má taktéž svoje cíle a vzdělávací nabídku, vstupuje do jednotlivých integrovaných bloků na základě volby a potřeb učitelů. Toto rozpracování je předmětem třídních vzdělávacích programů. Integrované bloky jsou pro všechny učitele závazné, z nich pak mohou tvořit podtémata ve svých TVP dle potřeb, situací, nabízí se dostatek prostoru pro jejich tvořivost, pro možnost reagovat na aktuální podmínky té které dané třídy. TVP nabízí možnost dalšího rozpracování, součástí vzdělávacího obsahu jsou evaluační činnosti, které přináší vyhodnocování průběhových kompetencí, podmínek vzdělávání, rozbory vzdělávacího procesu jako celku.
Integrované bloky:
6.7. Školní vzdělávací program – vzdělávací obsah
Komunikativní kompetence:
Plánované akce na podzimní období:
Záměrem tohoto integrovaného bloku bude:
Zimní období má své charakteristické znaky- nižší venkovní teploty, sníh, kratší dny a přírodu uloženou k zimnímu odpočinku. Přináší nám chladné a studené dny, kdy musíme věnovat pozornost správnému oblékání, chránit své zdraví doplňováním vitamínů, ale také se otužovat a užívat si radovánek při hrách se sněhem a ledem.
Specifickým časem v počátku zimního období je doba kolem Mikuláše a Vánoce. Tématickým celkům „My se čerta nebojíme“ a „Vánoce“ věnujeme dostatek prostoru pro to, aby děti prožily toto období beze strachu a převládala u nich radost spojená s příjemným očekáváním a splněním jejich přání. Zároveň chceme, aby děti zažily pocit radosti z toho, že sami někoho potěší.
K zimnímu období se váže také čas masopustu, který oslavíme karnevalem. K převlekům a maskám budeme hledat inspiraci také v pohádkách, které si připomeneme.
Očekávané výstupy, naše vzdělávací cíle:
Nabízené činnosti:
Získávané kompetence:
Kompetence k učení:
Kompetence k řešení problémů:
uplatňovat svou představivost a fantazii při hrách i činnostech
Komunikativní kompetence:
Kompetence sociální a personální:
Plánované akce na zimní období:
Záměrem tohoto integrovaného bloku bude:
Seznámit děti s přírodou, s přírodními jevy, využívat bezprostřední kontakt s přírodou, její pozorování, poznávání (jarní květiny, domácí a volně žijící zvířata, vznik nového života). Umožňovat dětem vnímat okolí všemi smysly- prožitky dětí. Podporovat lidové tradice, významné dny- velikonoční svátky, Den matek, MDD. Vést ke zdravému životnímu stylu (zdravá výživa, pohyb), ke spolupráci s rodinou, k respektování potřeb každého dítěte, k péči o klidné kulturní prostředí. Vytvářet kladné vzájemné vztahy- vlídnost, ohleduplnost, vzájemná pomoc, slušnost. Věnovat pozornost dětské tvořivosti, kreativitě a umožňovat dětem seberealizaci ve všech podobách za využití samostatného myšlení, logické úvahy, fantazie. Využívat tradiční i netradiční výtvarné a pracovní techniky, experimentování.
Napomáhat k rozvoji pohybových schopnostem dítěte, využívat dramatizace, sladit pohyb s rytmem, zpěvem, hudbou.Vést děti k celkovému řečovému projevu pomocí říkadel, vyprávění, sluchových cvičení atd. Posilovat sebeobslužné dovednosti a návyky, vést děti k samostatnosti.
Očekávané výstupy, naše vzdělávací cíle:
vědomě využívat všech smyslů
pohybové dovednosti a prostorovou orientaci
a co jej poškozuje
svůj postoj
Nabízené činnosti:
a manipulační hry
Získávané kompetence:
Kompetence k učení:
Kompetence k řešení problémů:
Kompetence komunikativní:
Kompetence sociální a personální:
Kompetence činnostní a občanské:
Plánované akce na jarní období:
Záměrem tohoto integrovaného bloku bude:
dovést děti k získání schopnosti záměrně řídit své chování a jednání, umět řešit problémové situace a nalézat řešení, vytvářet pozitivní vztah k intelektuálním činnostem podporujícím rozvoj všech typů kognitivního vnímání a estetického vyjádření prožitků.
Uvědomování si, jakými schopnostmi člověk disponuje - řeč, osobnost, smysly, rozum, schopnosti, kultura – divadlo, knihy, hudba, výtvarné umění, vynálezy, práce - významem a užitkem některých povolání. Jak se v různých částech Země obydlí liší – dle podnebí a zvyků různých kultur, jak se v průběhu staletí obydlí měnila a vyvíjela. Utvářet u dětí povědomí o existenci jiných ras a kultur, vědět, že nezáleží na barvě pleti, ale na postojích a vlastnostech každého jedince, jak se člověk postupem času vyvíjel, zdokonaloval. Připravovat děti na život v mnohojazyčné evropské společnosti. Vést děti ke spolupráci a vzájemné pomoci.
Očekávané výstupy, naše vzdělávací cíle:
člověka s živou i neživou přírodou
Nabízené činnosti:
Získávané kompetence:
Kompetence k učení:
Kompetence k řešení problémů:
Komunikativní kompetence:
Kompetence sociální a personální
získání schopnosti záměrně řídit svoje chování a ovlivňovat vlastní situaci
Kompetence činnostní a občanské
Plánované akce na jarní období:
Oslava dne dětí
Divadelní představení na školní zahradě dle nabídky
Školní výlet
Zahradní slavnost pro rodiče a veřejnost
Rozloučení s předškoláky a školním rokem
Environmentální výchova je nauka o životním prostředí, využívání poznatků vědního oboru ekologie, zkoumá mechanizmy působení člověka na ekosystémy, zabývá se prevencí znečišťování životního prostředí, nápravou vzniklých škod a prevencí nežádoucích zásahů.
Na realizaci environmentální výchovy se podílejí všechny vzdělávací oblasti Rámcového vzdělávacího programu pro předškolní vzdělávání a tím i náš školní vzdělávací program.
Vedeme děti k odpovědnému chování vůči přírodě, životnímu prostředí a vlastnímu zdraví
Seznamujeme děti s kulturními tradicemi:
Mikuláš - společné setkání celé MŠ, tvoření z recyklačního materiálu, dechová cvičení, nácvik tradičních říkadel a písní, EKO hrátky – úprava peklíčka, Mikulášská nadílka s čertem a andělem)
Vánoční svátky - staročeské tradice, jak se slaví v jiných zemích, setkání s rodiči, společný zpěv koled, výroba dárků z přírodních materiálů,
Masopust - výroba masek, seznamování se staročeskou kulturou, zvyky, říkadly, veselice celé MŠ
Velikonoce - tvoření a zdobení přírodních materiálů, velikonoční koledy
Den matek - rodinné vztahy, nácvik písní a básní o maminkách, výroba dárečků a přáníček z odpadových a přírodních materiálů
Den dětí - společné setkání celé MŠ, rodinné vztahy, zdravé sportování v přírodě, karneval
Aktivně se podílíme na vytváření estetického prostředí školy
Tvoření výstavek dětských prací, výzdoba oken výrobky dětí
Šetrné zacházení s hračkami a zařízením školy, pomoc s úklidem hraček a pracovních materiálů
Pomoc při hrabání listí, úklidu školní zahrady, zalévání a ochrana květinových truhlíků, nově vysázených keřů, a rostlin ve třídách
Vedeme k aktivnímu a samostatnému vyhledávání informací a obrázků na dané téma v knihách a encyklopediích
Využití třídních knihovniček
Spolupráce s rodiči, knihy z domova
Sledování pořadů, rozhovory o sledování Večerníčků doma
Zapůjčení domácích zvířat na dopoledne, starost o ně
Vyvoláváme pravidelné diskuse, rozhovory a hry na dané téma
Dramatizace pohádek o zvířátkách, vystoupení s pohádkami před ostatními dětmi
Námětové hry na lékaře, na popeláře, na květinářství, zahradnictví, hospodářství, ZOO, lesní království, na zvířátka, na dopravu apod.
Diskuse s policisty, chovateli zvířat, v reálném prostředí lesa u krmelce, v rodinné ZOO v Horní Pěně
Pozorujeme změny v přírodě vzhledem k ročnímu období
Jaro – pozorování ptáčků na školní zahradě, stavění hnízd, naše veverka a její mláďata, návštěva rodinné ZOO v obci – zvířata a jejich mláďata, pozorování stromů na školní zahradě, v zahrádkách i v lese (stromy listnaté a jehličnaté), pojmenováváme jarní rostliny, barvy, zvířata a jejich mláďata, provádíme pokusy s klíčením, lisování jarních květin, tvorba herbáře, poslech a poznávání zvuků v přírodě i reprodukované)
Léto – pozorování zahrad, zrání letního ovoce a zeleniny, ochutnáváme, poznáváme podle čichu, chuti. Příprava na prázdniny, připomínáme, jak se bezpečně chovat u vody, při koupání, slunění, hrách v přírodě (pozor na hady, bodavý hmyz, jedovaté rostliny) i na ulici (jízda na koloběžkách, kolech, on line bruslích)
Podzim – zrání podzimního ovoce, spolupráce s rodiči (návštěva zahrádky, ovoce, zelenina, způsob růstu, péče, ochutnávání), sběr podzimních plodů (spolupráce s rodiči), výroba zvířátek, podzimníčků, úschova pro zvířátka na zimu, sběr listů (barvy, lisování, otiskování, porovnávání),
Zima – zimní příroda, hry a pokusy se sněhem, ledem, bezpečné chování při zimních hrách, zimní sportování, péče o zdraví – zdravá strava, pohyb venku i ve třídách (dokoupení sportovního náčiní do tříd), pravidelné návštěvy lesa a krmelce, donesení plodů, které jsme sbírali na podzim, krmítko pro ptáčky, ozdoby stromů pro ptáčky (práce s lesními plody a přírodním materiálem)
Pečujeme o zeleň na školní zahradě
Pomoc při jarním i podzimním úklidu, sběru odpadků, hrabání listí
Snažíme se šetřit energií, vodou, hygienickými prostředky
Každodenní činnosti
důležitost větrání místností, ale zároveň i dostatečné teplo
Vedeme k třídění odpadu
Každodenní třídění papíru do sběrných nádob
Tematické týdny (Čistíme studánku, Pomáháme lesu)
Rozhovory s dětmi u sběrných nádob v okolí MŠ
Využívání odpadových materiálů k různým tvořivým činnostem,
modelování z papíru a dalších výrobků, během celého roku
Provádíme jednoduché pokusy
S vodou (teplá, studená, led, pára), vodní hrátky
S pískem
Klíčení semen (světlo, tma, vzduch, voda, sucho, teplo, zima) a následné pozorování
Manipulační hry s přírodninami, zkoumání pod lupou
Třídíme plody, povídáme si o jejich užitku, jak pro zdraví člověka, tak pro zvěř i další množení
Sušení ovoce
Učíme se rozeznávat a pojmenovat některé rostliny, živočichy
Zkoumáme různé látky a jejich vlastnosti (kámen, papír, dřevo, kov)
Učíme se uvědomovat si sebe sama jako člověka – živou bytost, rozlišujeme, co je pro člověka užitečné a naopak, co mu škodí
Způsob oblékání vzhledem k ročnímu období
Stravování, zdravá výživa
Nebezpečnost škodlivých látek (kouření, alkohol, jedovaté rostliny, výpary z komínů)
Při všech těchto činnostech je velice důležitá spolupráce s rodiči. Většinou nám velice pomáhají při přípravě projektových dnů, při organizaci exkurzí, sběru materiálu apod.
Evaulace probíhá průběžně zápisy do třídních knih, v pololetním hodnocení, závěrečném hodnocení, besedami mezi učitelkami. Plnění je zpravidla dokumentováno na fotografiích
- Důležitým prvkem ochrany před sociálně patologickými jevy je i výchovně vzdělávací působení na děti předškolního věku zaměřené na zdravý způsob života. V rámci školního vzdělávacího programu jsou proto děti nenásilnou formou a přiměřeně k jejímu věku a schopnostem pochopit a porozumět dané problematice seznamování s nebezpečím drogové závislosti, alkoholismu, kouření a jiných forem násilného chování a jsou jim vysvětlována pozitiva zdravého životního stylu.
- V rámci prevence před projevy diskriminace, nepřátelství a násilí provádí pedagogičtí pracovníci mateřské školy šetření a pozorování vztahů mezi dětmi ve třídních kolektivech s cílem řešit případné deformující vztahy mezi dětmi již v jejich počátcích a to ve spolupráci se zákonnými zástupci, případně za pomoci školských poradenských zařízeních.
- Prvkem prevence v této oblasti je i vytvoření příznivého sociálního klimatu mezi dětmi navzájem, mezi dětmi a pedagogickými pracovníky a mezi pedagogickými pracovníky a zákonnými zástupci dětí.
Pravidla soužití
- Děti se učí respektovat přijatá pravidla soužití mezi vrstevníky a učitelkou. Pozitivní komunikací přispívají k utváření dobrých mezilidských vztahů ve třídě, rodině, komunitě. Vysvětlují na příkladech přímé souvislosti mezi tělesným, duševním, sociálním zdravím i vztah mezi uspokojováním základních lidských potřeb a hodnotou zdraví.
Zdravý způsob života a prevence závislosti
- Zdraví – cílem bude pochopit pojem zdraví jako naprosté pohody duševní, tělesné a sociální, rozvíjet zdraví různými aktivitami a zdraví si chránit.
- Hygiena – pochopit důležitost dodržování základní osobní hygieny z důvodů předcházení nákaz a posílit motivaci k osobní hygieně a uvědoměním si všeho, co nám může překazit naše oblíbené činnosti v případě naší nemoci.
- Výživa – seznámit s různými typy potravin, které se řadí k tzv. zdravým nebo nezdravým a prohloubit znalosti o zásadu, že nejzdravější je strava pestrá a různorodá.
- Rostliny a my – pochopit skutečnost, že kromě dobře známých jedlých plodů a léčivých bylin, mohou být ostatní rostliny a plody nebezpečné, jedovaté. Rozeznání některých z nich, které mohou děti ohrozit, třeba proto, že se vyskytují v okolí MŠ nebo jejich bydliště.
- Alkohol – zjistit základní znalosti dětí o alkoholu, resp. jejich zkušenosti s požíváním alkoholických nápojů rodiči a dalšími dospělými v jejich okolí.
- Pohyb – pochopit, proč potřebujeme být tělesně zdatní a jak zdatnost získáme.
- Kouření – objasnit, proč lidé kouří a seznámit se škodlivými důsledky kouření na lidský organismus.
- Drogy – vysvětlit, co jsou drogy a kde se tu vzaly a pochopit braní léků na doporučení lékaře.
- Vztahy k ostatním – uvědomit si podstatu přátelství, kamarádství a jeho důležitosti pro lidský život.
Preventivní program se bude plnit průběžně za pomoci různých metod, forem i prostředků. Vycházet ze zkušeností, zážitků a prožitků dětí s využitím rozhovorů, diskuse, prožitkového učení, pohybových, námětových i sociálních her. Aktivně spolupracovat se zákonnými zástupci dětí, v případě potřeby spolupracovat s odborníky.
Cílem multikulturní výchovy je naučit děti porozumět lidem s odlišností a vytvářet prostor
pro tolerantní soužití. Aktivity probíhají v mateřské škole nenásilnou formou na konci školního roku v podobě 14 denního projektu, kdy s dětmi „ odlétáme“ do vybraného kontinentu (Afrika, Grónsko, Amerika…..) Výchova v MŠ probíhá formou her, básniček, písniček i pohádek podporujících multikulturní výchovu
Hlavním smyslem projektů je seznamování dětí se způsobem života jiných kultur,
rozvoj řečových schopností, komunikativních dovedností a tvořivosti, rozvoj
úcty k životu ve všech jeho formách, posilování smyslového vnímání, utváření
pocitu sounáležitosti se světem, přírodou a lidmi.
Doporučené očekávané výstupy:
z ostatních kultur
a stavebnic
Mateřská škola se snaží o všestranný rozvoj dítěte a více pozornosti bychom chtěli věnovat polytechnické výchově.
Chtěli bychom u dětí dále rozvíjet tyto schopnosti:
Výchovně vzdělávací metody:
bez ohledu na vzájemné odlišnosti, učí se žít ve skupině dětí
porovnáván
Při naplňování obsahu předškolního vzdělávání vycházíme z pěti oblastí, které zohledňují
vývoj dítěte, jeho přirozený život, zrání a učení.
Dítě a jeho tělo- podporovat pohybové a manipulační dovednosti, klást základy samostatnosti i sebeobsluhy, rozvíjet zrakového vnímání, koordinace ruka oko, procvičovat pravolevou a prostorovou orientaci, rozvíjet hrubou a jemnou motoriku
Dítě a jeho psychika- podporovat duševní pohodu, psychickou zdatnost a odolnost dítěte,
rozvíjet analyticko - syntetické schopnosti, seznamovat se základními časovými pojmy a souvislostmi (nejdříve, potom), procvičovat orientaci v počtu, chápat číselné řady a posloupnosti, rozvíjet smyslového vnímání, pozornost, paměť při konstrukci,
podporovat zájem o práci s využitím dětské zvídavosti
Dítě a ten druhý- seznamovat děti se základními pracovními dovednostmi, respektovat práva ostatních lidí, učit se uvědomovat si, že osobnostní odlišnosti lidí jsou přirozené, učit se navázat přirozený kontakt s dospělým, kooperovat s ostatními a dodržovat dohodnutá pravidla při stavbách
Dítě a společnost - seznamovat dětí s hodnotami práce kolem nich, pomáhat dítěti osvojit si potřebné pracovní návyky a dovednosti, podílet se na utváření společenské pohody
Dítě a svět - vést děti k povědomí o materiálech, strukturách a konstrukcích, utvářet si pozitivní vztah k pracovním činnostem a respektu k práci druhých
Realizace projektu:
nutno přizpůsobit podmínkám, tzn. místu (vyčleněný prostor, vybraný koutek, vyčleněná místnost apod.), kde bude probíhat jeho realizace. Dále se bude realizace odvíjet od množství dostupných pomůcek (tedy různé stavebnice např. od Lega, magnetické stavebnice, elektronické stavebnice, dřevěné kostky, Kaply, kubus atd). Projekt bude dlouhodobý a bude potřeba postupně dokupovat a obměňovat potřebné vybavení za nové, modernější stavebnice všeho druhu podle finančních možností školy.
potřebami a dětí mimořádně nadaných
Mateřská škola vychází ve své základní koncepci z respektování individuálních potřeb a možností dítěte.
Při vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami jsou jejich případné problémy řešeny zohledňováním potřeb, schopností i dovedností těchto dětí. Výběr jednotlivých činností je přizpůsobován tak, aby vždy maximálně vyhovoval specifickým potřebám a celkovým možnostem těchto dětí. Při vzdělávání dítěte se speciálními vzdělávacími potřebami učitelka zahrnuje do svých vzdělávacích strategií podpůrná opatření. Podpůrná opatření prvního stupně stanovuje mateřská škola. Od druhého stupně podpory jsou podpůrná opatření stanovována ŠPZ po projednání se školou a zákonným zástupcem dítěte. Pravidla pro použití podpůrných opatření školou a školským zařízením stanovuje vyhláška č. 27/2016 Sb. Je výrazně uplatňovaný individuální přístup, učitelky podle potřeby úzce spolupracují s odbornými pracovníky PPP Jindřichův Hradec (logopedie, konzultace, besedy aj.).
Důležitou podmínkou úspěšnosti předškolního vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami je nejen volba vhodných (potřebám dětí odpovídajících) vzdělávacích metod a prostředků, které jsou v souladu se stanovenými podpůrnými opatřeními, ale i uplatňování vysoce profesionálních postojů učitelů i ostatních pracovníků, kteří se na péči o dítě a jeho vzdělávání podílejí. Rozvoj osobnosti dítěte s přiznanými podpůrnými opatřeními závisí na citlivosti a přiměřenosti působení okolí mnohem více, než je tomu u dítěte, které není ve svých možnostech primárně omezeno. Proto je nutné vytvořit podmínky pro jejich pozitivní přijetí. K tomu je nutné, mimo jiné, navázat úzkou spolupráci s rodiči všech dětí, citlivě s nimi komunikovat a předávat potřebné informace.
Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocení plánu pedagogické podpory (PLPP)
Rozsah péče vychází z doporučení odborného pracoviště, z koncepce a podmínek školy.
Postup školy při poskytování podpůrných opatření prvního stupně:
- Před zahájením poskytování podpůrných opatření prvního stupně zpracuje škola plán pedagogické podpory dítěte.
- Plán pedagogické podpory zahrnuje zejména popis obtíží a speciálních vzdělávacích potřeb dítěte, podpůrná opatření prvního stupně, stanovení cílů podpory a způsobu vyhodnocování naplňování plánu.
- Plán pedagogické podpory škola průběžně aktualizuje v souladu s vývojem speciálních potřeb dítěte.
- Poskytování podpůrných opatření prvního stupně škola po třech měsících od zahájení poskytování podpůrných opatření vyhodnotí, zda podpůrná opatření vedou k naplnění stanovených cílů. Do doby zahájení poskytování podpůrných opatření druhého až pátého stupně na základě doporučení PPP poskytuje škola podpůrná opatření prvního stupně na základě plánu pedagogické podpory.
- S plánem pedagogické podpory seznámí škola zákonného zástupce dítěte a všechny pedagogické pracovníky, podílející se na provádění tohoto plánu.
Pravidla a průběh tvorby, realizace a vyhodnocování individuálního vzdělávacího plánu (IVP)
- IVP zpracovává škola, vyžadují-li to speciální vzdělávací potřeby dítěte.
- IVP je závazným dokumentem. Vychází ze školního vzdělávacího programu a je součástí dokumentace dítěte ve školní matrice.
- IVP obsahuje údaje o skladbě druhů a stupňů podpůrných opatření
- IVP dále obsahuje jméno pracovníka PPP, se kterým škola spolupracuje při zajišťování speciálních vzdělávacích potřeb dítěte.
- IVP je zpracován bez zbytečného odkladu, nejpozději však do jednoho měsíce ode dne, kdy škola obdržela doporučení a žádost zákonného zástupce dítěte. IVP může být doplňován a upravován v průběhu celého školního roku podle potřeb dítěte.
- Škola seznámí s IVP všechny pedagogy a současně zákonného zástupce dítěte, který tuto skutečnost potvrdí svým podpisem. Poskytování vzdělávání podle IVP plánu lze pouze na základě písemného informovaného souhlasu zákonného zástupce podle §16 odst. 1. - 12
zaměříme se na:
vlastní organizaci provozu nadále řešit tak, aby vyhovovala potřebám
Práce s dětmi se zdravotním postižením
těžké zdravotní postižení – individuální vzdělávací plán, se souhlasem
Krajského úřadu lze v naší škole možnost zřídit funkci asistenta pedagoga,
který pomáhá pedagogickým pracovníkům školy při výchovné a vzdělávací
činnosti.
Vývojové poruchy učení nebo chování – individuální vzdělávací plán,
je nezbytné vyjádření školského poradenského zařízení a doporučení k integraci,
je zajištěn důsledný individuální přístup pedagoga k dítěti,
Práce s dětmi se zdravotním znevýhodněním
V případě dětí se zdravotním znevýhodněním je nezbytné vyjádření školského
poradenského zařízení. Jedná se o zdravotní oslabení, dlouhodobou nemoc nebo lehčí
zdravotní poruchy, které vyžadují zohlednění při předškolním vzdělávání.
Ředitelka mateřské školy zajistí vyšetření v Pedagogicko-psychologické
poradně v Jindřichově Hradci
Práce s dětmi se sociálním znevýhodněním
Vliv na práci dítěte v mateřské škole mají především mentální, ale i kulturní, osobnostní
a sociální podmínky života ve škole a v rodině, ve které dítě vyrůstá.
Řešení neúspěchů dětí sociálně znevýhodněných v mateřské škole vyžaduje spolupráci
učitelů a rodičů, která je založena na značné dávce pedagogického taktu a smyslu pro míru
při uplatňování prostředků výchovného působení na děti.
Práce s dětmi mimořádně nadanými
Mateřská škola je otevřena i dětem mimořádně nadaným, které jsou na základě
doporučení PPP integrováni v rámci běžných tříd. Učitelky mateřské školy ve spolupráci
se zákonnými zástupci dítěte vytvářejí a realizují individuální vzdělávací plán (IVP).
Výkony a zájmy těchto nadaných dětí je vhodné ve výchovném procesu podporovat,
poskytovat jim prostor a materiál pro složitější činnost, poskytnout volnost v rozhodování,
nechat dítě samostatně číst, počítat, pokud tyto dovednosti již zvládá, studovat encyklopedie
a poskytovat velký prostor pro sebehodnocení.
Velmi často se stává, že tito žáci mají výkyvy v chování. Je nutné toto chování
usměrňovat taktně, avšak důsledně. Usměrňujeme děti v osobnostní výchově, vedeme
je k rovnému přístupu k méně nadaným dětem, k toleranci a ochotě pomáhat slabším.
Učitelky společně zpracovávají třídní vzdělávací program a to tak, aby vycházel ze školního vzdělávacího programu, volené činnosti jsou praktické i intelektové povahy, rozvíjí schopnosti a dovednosti dítěte, prohlubují jeho poznání, obohacují jeho zkušenost. Při každodenní práci s dětmi má učitelka na zřeteli rámcové cíle stanovené Rámcovým vzdělávacím programem.
na své okolí
Výběr činností uzpůsobujeme dětem tak, aby se mohly zapojit všechny děti bez ohledu
na věkový rozdíl. Denní součástí naší pedagogické práce je tvořivá improvizace, pružné a
citlivé reagování na okamžitou situaci, vnímáme celou osobnost dítěte.
Evaluace ŠVP bude zaměřena:
Evaluace na úrovni třídy bude zaměřena:
Plán diagnostiky jednotlivých dětí
POZOROVÁNÍ-a to průběžně zejména při hrách, pobytu venku
ROZHOVORY S DĚTMI - situačně,denně
PORTFOLIO-1x za rok kresba postavy, stromu, domu, pracovní listy
Odpovědnost zúčastněných v etapách vyhodnocování:
Průběžně:
kontrola dokumentace – ředitelka školy
sledování a rozhovory o podmínkách vzdělávání - všechny učitelky
pozorování dětí - všechny učitelky
portfolia - všechny učitelky
1 – 2 měsíce:
naplňování cílů ŠVP - všechny učitelky
2x ročně:
hospitace u každé učitelky – ředitelka školy
hodnocení obsahu vzdělávání - všechny učitelky
3x ročně:
záznamy o dětech - všechny učitelky
test školní zralosti učitelky předškolních dětí – učitelky v třídě Pastelek
1x ročně:
sebehodnocení - všechny učitelky
analýza záznamových archů – ředitelka školy
IVP pro děti s odkladem školní docházky – ředitelka školy
Zásady pro hodnocení
- dávat dětem prostor k hodnocení - snažit se, aby nebyly hodnoceny děti, ale činnosti - průběžně hodnotit všechny své činnosti - sledovat individuální pokroky každého dítěte - sledovat pokroky třídy jako celku - do hodnocení zapojit i rodiče, zajímat se o jejich názory /anketa, dotazník/ - organizace vzdělávání tak, aby se učitelky překrývaly v nejvytíženějším programu, kde je nejvíce ohrožena bezpečnost dětí /při pobytu venku/ - podporovat a rozvíjet přátelské vzájemné vztahy mezi dětmi, dospělými